Helweek; wat zijn mijn ervaringen?

Helweek ervaring

Begin juli ben ik de uitdaging aangegaan door mee te doen aan een ‘Helweek’. De helweek is een principe uit de militaire wereld. Voor de toelating voor de officiersopleiding word je een week fysiek en mentaal flink uitgedaagd en getest of je geschikt bent. Militair en auteur Erik Bertrand Larssen heeft hier voor een versie voor de ‘burger’ ontwikkeld en hier een boek over geschreven: ‘Helweek; 7 dagen die je leven veranderen’.

Concreet betekent dit: 7 dagen lang iedere ochtend om 5.00 uur opstaan, iedere dag 1 uur sporten (het liefst meteen na het opstaan), uit je comfortzone komen en vol de actie-stand in. Kortom een week knallen op alle gebieden. O ennuh… had ik al verteld dat je ook een nacht door gaat halen? Hoeveel kun je aan?  

Wáárom zou je meedoen?

Waarom zou je dit doen!? Ik wilde mee doen omdat ik het gevoel heb dat ik te lang en te vaak in mijn comfortzone zit, waardoor ik een ‘prima’ leven heb. Maar ik wil niet gaan voor ‘prima’; ik wil de beste versie van mijzelf zijn! Comfortabel zijn met oncomfortabel zijn. Een betere versie van mijzelf als wel voor mijn omgeving. Niet dat ik goed genoeg ben, maar omdat ik beter wil worden.

Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Om de beste versie van mijzelf te worden is het nodig om mijzelf uit te dagen, alle negatieve stemmetjes tegen te komen, en ervaren dat ik veel meer kan dan wat mijn ‘comfortabele ik’.

Grote vraag is natuurlijk: hoe is het gegaan? Ik neem je graag mee in mijn reis in mijn ervaringen van deze eerste helweek!

Vooraf: Helweek-angst!

Ondanks dat ik enorm veel zin in heb, hoor ik dat twijfel-stemmetje regelmatig. Gedachtes als:

  • Een nacht doorhalen op mijn leeftijd; kan ik dat nog?
  • De beste versie van mijzelf terwijl ik moe ben: kan ik dat?
  • Kan ik zo’n hele week wel aan?
  • Kan ik wel 7 dagen achter elkaar sporten iedere ochtend?
  • Lukt het mij om iedere dag om 5.00 uur op te staan?
  • Is het niet te zwaar?
  • Wat als het niet lukt?
  • Wat als het teveel is?!
  • Kan ik het combineren met mijn gezin?

Ik vrees vooral voor mijn humeur door een slaaptekort. Mijn partner vreest er ook voor. Ik ben eerlijk gezegd niet op mijn best als iemand aan ‘mijn’ slaap komt ;). Mocht dat gebeuren dan heb ik hem gevraagd mij een knuffel te geven in plaats van terug te ‘blaffen’; want dát is wat ik diep van binnen nodig heb.

Kortom, veel interne conflicten. Ik wil wél, maar ergens toch niet. Mijn comfortzone is mij keihard aan het terughalen; weet je het wel zeker? Ik zou het niet doen…! Ik kies er voor om het als een experiment te zien en mij te focussen op wat ik wil veranderen: knallen met die hap!

Start Helweek: zondagavond

Zondagavond spreekt de auteur van de helweek ‘Erik Bertrand Larssen’ ons toe. Hoe word je een betere leider? Hij heeft het over wat je moeder denkt wat je kunt, over wat je trainer denkt wat je kunt en wat je daadwerkelijk kunt bereiken. Je kunt meer dan je zelf denkt, wat je moeder of je trainer denkt.

Ook heeft ie nog een paar praktische tips over het vroege opstaan en het chagrijnig zijn daarom heen. Hij zegt: je hoeft om 05.00 uur alleen maar op te staan. Meer niet. Daarna aankleden. Meer niet. Daarna je bed opmaken. Meer niet. Daarna gaan sporten. Meer niet.

Auteur van het boek ‘Helweek’ Erik Larssen zegt: ‘Je hebt maar één taak, en dat is opstaan om 5.00 uur. Meer hoeft niet. De volgende taak is om je aan te kleden. Meer hoeft niet. En het zijn dit soort belachelijk kleine stappen, die het maken dat het wél lukt!

Fijn om weer even te beseffen dat je stap voor stap uit je comfortzone. Zoals ik in mijn boek schrijf: neem gruwelijk kleine stappen zodat je brein niet alarm gaat slaan. Fijn om dat weer even concreet terug te horen van hem. Dit kan ik!

Dag #1 helweek: vaste gewoontes

Van te voren vreesde ik het vroege opstaan. Ik had het al vaker geprobeerd vroeg op te staan, maar de keren dat het gelukt is, kon ik op één hand tellen.

Ik slaap onrustig, omdat ik ‘weet’ dat ik er zo vroeg uit moet. Om 5 voor 5 stap ik mijn bed uit, klaar voor de dag! Aankleden en naar beneden om te sporten. Wat hebben ze in petto? Een fijne les die je naar behoefte zelf lichter of zwaarder kunt maken. Het is fijn om dit samen te doen! Om te weten dat je niet de enige bent die zo vroeg naast zijn bed staat!

Ik heb heerlijk gesport, en iets na half 7 wandel ik in het bos; laat de dag maar beginnen!

En jeetje wat ben ik productief geweest vandaag! Stap voor stap vink ik alle actiepunten (en méér) af. Doel van deze dag is je bewuster te worden van je slechte én goede gewoontes. Ik ben een stuk bewuster van mijn eigen gedrag en goede/slechte gewoontes, zoals de neiging om maar door te willen rammen, geen rust te nemen of snel naar mijn telefoon te grijpen ter afleiding.  

Het is fijn de dag af te sluiten met een meditatie. Het is fijn om de dag bewust te beginnen én bewust af te sluiten. Om 22.00 uur lig ik in mijn bed.

Dag #2 Helweek: Modus en focus

Om 5.00 uur schiet ik overeind als de wekker gaat. Weer een nieuwe dag!

Spierpijn: check. Energie: mwoah… Focus: minder.

De sportles gaat over focus en modus. Met welke insteek doe jij de dingen? Vanuit stress, rust,negativiteit,positiviteit? Welke modus kies jij?

Welke modus helpt je verder? Durf jij te versnellen in de sportles? Of is dat juist je comfortzone? En is verlangzamen uit jouw comfortzone? Wat als ik eens uit dat hoofd zou komen (doorrammen) en zou afdalen richting mijn lijf; wat zou er dan gebeuren?

Ik kies er voor om uit mijn comfortzone te gaan en eens te verlangzamen. Wat is dat héérlijk zeg! Er ontstaat een soort lichtvoetigheid, de modus verandert van doorrammen wat ik zo goed ken naar plezier en genieten; wat een heerlijke modus.

Verder gaap ik vaker dan normaal tijdens de dag en ben ik veel aan het dansen om weer energie krijgen. Energie kun je inderdaad opwekken!

’s Middags struikel ik weer over mijn oude gedrag: stand doorram-modus en er komt dan ook weinig uit mijn handen. De taak die ik mij gesteld had is überhaupt te groot om in één week af te ronden. Doorrammen-modus leidt tot uitstelgedrag. Als ik anderen vertel over mijn taak wat ik wil c.q. moet gaan doen zegt iemand: van zo’n grote taak zou ik ook direct in standje uitstellen gaan’.

Flow… eens kijken wat dat mij gaat brengen… Ondanks dat ik vandaag minder productief ben, regent het inzichten; net zo waardevol en misschien zelfs wel nog waardevoller.

Als ik mijn zoontje uit school haal gaat hij snel de weerstand in: we ‘moeten’ naar de bieb (vind ik) en hij MOET een fietshelm op (vind ik, maar dit is niet onderhandelbaar). Ga ik in standje doordrukken, gaan we een andere keer of zou het vanuit flow ook gaan? Hoe dan?

Alle voor- en nadelen zijn ondertussen al besproken op 5-jarig niveau. Hoe ga ik vanuit flow reageren? Ik ga ondertussen door met de voorbereidingen. Wat ga ik doen?

Ineens zegt hij: ‘oké mama. Naar school toe wil ik geen fietshelm op (straat oversteken en we zijn er), maar op de grote weg wil ik wel een helm op. Zullen we gaan?’ Huh?

Morgen weer de wekker om 05.00 uur: kom maar op!

Dag #3 Helweek: Timemanagement

De wekker gaat om 05.00 uur. Ik wil blijven liggen. Ga ik skippen? Ik heb al 2x bewezen dat ik het kan, wat is het om het weer te doen? Wie verzint dit?!

Spierpijn: check!

Voordat deze gedachtes de overhand krijgen, stap ik snel uit bed. Het enige wat ik hoef te doen is opstaan. Check!

Een pittige sportles, maar wat is het heerlijk om te sporten in de tuin! Wauw, wat voel ik mij voldaan en toch weer vol energie! Snel even douchen en dan huppakee het bos in, voordat ik ontbijtdienst heb.

Ik merk dat het chagrijn van vroeg opstaan snel verdwijnt als je actief wordt, waardoor het intern gemopper niet langer de overhand heeft; mooie ervaring!

Ondanks de vermoeidheid en spierpijn: wat heb ik vandaag veel energie! En over flow, lichtheid en plezier gesproken: waar ik eerst nog worstelde over social media posts maken of mijn e-mailfunnels schrijven, merk ik dat ik veel meer energie krijg van live gaan op social media. Laat ik dát op gaan pakken in plaats van wat iedereen zegt dat je je funnels en social media op orde moet hebben. Ik pak lekker door: het streamingplatform is al ingesteld. Over flow gesproken!

En wat heb ik veel gedanst vandaag! Dansen alsof niemand je ziet! Wauw, wat een heerlijke energie!

’s Avonds kak ik volledig in, tijd om de dag af te sluiten. Morgen weer om 05.00 uur op, met een pittige sportles voor de boeg én een nacht doorhalen…

Dag #4 Helweek: buiten je comfortzone

Donderdagochtend 05.00 uur. Chagrijnig: check. Spierpijn: dubbelcheck. Energie: waar kan ik dat halen?!

Ik irriteer mij kapot aan het slechte geluid, het geschreeuw in de les, het motiveert mij totaal niet. Wat heb IK nodig? In plaats van een intensieve training te volgen, ga ik voor een yoga les in combinatie met een herhaling van de sportles over focus en modus. Hier word ik blij van! Even rust in de tent.

Het blijft een lastige dag. Mijn energie is minder dan gisteren, ik vind het lastiger om te focussen. En dan moet die helnacht nog komen…
 
Ik worstel mij de avond door: om half 8 wil ik al naar bed, maar ik moet die nacht nog door… Even rusten. De hoofdpijn gaat maar niet weg, de misselijkheid komt er bij. Wat ga ik doen.. ?

Om half 2 besluit de handdoek in de ring te gooien: zo verder gaan heeft geen enkel nut. Ik ben misselijk, heb hoofdpijn en paracetamol werkt niet. Voor wie en wat doe ik dit?! Mijn doel voor deze helweek is te ondervinden hoe ik mijn productiviteit kan verhogen. Één ding kan ik vertellen: zo doorgaan draagt er zeker niet aan bij!

Zodra ik die keuze heb gemaakt, wordt alles beter. Zal ik dan toch nog even iets uitwerken? Voor ik het weet kom ik in een flow terecht en is het 03.00 uur! Gaaf om iets los te laten en te zien welke ruimte er dan ontstaat.

Ga ik door of toch even stoppen? Ik kan nu doortrekken naar 05.00 uur met het risico dat die hoofdpijn en misselijkheid volledig door gaat breken en ik de volgende dag een zombie ben.

Volgens auteur Erik Larsson is het idee van een helweek dat je contrast creëert, waardoor je gewone dingen weer meer gaat waarderen.

Genoeg contrast gehad! Ik geef mij zelf 2 uurtjes slaap cadeau. Wat kan ik genieten van plat in mijn bed liggen, de lakens te voelen! Dit is contrast, zeker weten! Wat een cadeau! En een dubbel cadeau: ik heb naar mijn gevoel geluisterd en eindelijk rust gepakt!

Dag #5 Helweek: Rust en herstel

Om 05.00 uur sta ik weer fris en fruitig naast mijn bed. Normaliter zou ik bloedchagrijnig zijn met slechts 2 uur slaap. Maar wat is dít een cadeautje: maar liefst 2 uur geslapen!

Kom maar door met die boksles. Om 05.00 uur sta ik weer fris en fruitig naast mijn bed. Normaliter zou ik bloedchagrijnig zijn met slechts 2 uur slaap. Maar wat is dít een cadeautje: maar liefst 2 uur geslapen!

Humeur: blij! Spierpijn: nee! Energie: yes!

Kom maar door met die boksles. Ik heb zin om te knallen!  Ik merk dat ik veel energie heb terwijl  anderen uit de groep pas rond 11 uur weer tot leven beginnen te komen. Goeie keuze om vanuit productiviteit voor rust te kiezen, zodat ik daarna weer verder kan knallen. Dit voelt absoluut niet als falen: dit voelt als een overwinning!

Ik ben enorm productief! Ik ben mij veel bewuster van hard werken en daarna ook bewust rust pakken. Om daarna weer door te gaan, in plaats van in een laag standje door te kachelen.

’s Middags sta ik al dansend te werken achter mijn bureau. Gaan zitten zou killing zijn, ik ben blij dat ik ondertussen de nodige dansjes kan doen en zo mijn energie op peil kan houden. Om 4 uur is het echt wel klaar en gaan we rustig met zijn 3-tjes mountainbiken: lekker een rondje door het bos en genieten van wat er is.
 
’s Avonds duik ik moe maar voldaan mijn bed in en slaap als een blok.

Dag #6 Helweek: innerlijk dialoog

Zaterdag stap ik ietwat vermoeid om 05.00 uur mijn bed uit. Intern gemopper; wie heeft in vredesnaam bedacht dat je óók in het weekend om 05.00 uur kan opstaan?! Wat doe ik hier?! Het is nauwelijks licht buiten!

Gelukkig staat er weer een sportles voor me klaar en als snel ben ik uit mijn hoofd en weer in mijn lijf: kom maar op! Na het sporten is het genieten van een zee van tijd voordat de rest van het huis wakker wordt. Wat een cadeautje! Ik leer dat mijn humeur snel kan veranderen en dat ik niet altijd naar de eerste emotie hoef te luisteren. Ik doe de dag verder rustig aan.

Dag #7 helweek: plaats je leven in perspectief

De laatste dag om 5.00 uur opstaan. De laatste sportles van deze helweek. Was het altijd gemakkelijk? Nope. De vermoeidheid, wéér een sportles, de nacht doorhalen.

Wat heb ik veel geleerd! Wat een inzichten, wat een ervaringen! Hier een kort overzicht van al mijn inzichten en lessen:  
+ Ik ben een stuk productiever
+ Meer focus
+ Ik voel veel meer energie
+ Weerstand tegen het vroege opstaan gaat snel voorbij als je in actie komt
+ Vroeg opstaan: het is heerlijk het gevoel te hebben dat je vóór ligt in plaats van je moeten haasten ’s ochtends.  
+ Bij slechte momenten: ‘dit gaat ook weer voorbij’ (en het klopt!)
+ Werken vanuit je gevoel/flow in plaats van wat ‘moet/heurt’; Wat werkt voor mij?!

+ Ik ga live streamen op LI, FB en YT; daar krijg ik energie van!
+ Pauze nemen hoef je niet te verdienen
+ Meer de leider zijn en mijn eigen koers varen i.p.v. rekening houden met iedereens gedachten
+ Door het samen te doen, wordt het gemakkelijker


Wat heerlijk om het weer eens te ERVAREN: IK KAN VEEL MEER DAN IK DENK!

WETEN dat je meer kunt is niet hetzelfde als ERVAREN dat je het meer kunt dan je denkt. Het is als weten hoe je moet auto rijden vs autorijden zelf.

Iets voor jou?

Wil jij óók eens je comfortzone uit? De beste versie van jezelf worden? Het gewoon eens proberen?
  
De volgende helweek is van zondagavond 3 oktober t/m zondagochtend 10 oktober. Doe ook mee en meld je aan via https://bit.ly/36yBWNv

Gun jezelf deze ervaring! Wat wil jij veranderen? Productiever worden? Werken vanuit flow? Ervaren dat je meer kunt dan je denkt?

En wat is een week doorbikkelen in plaats van je hele leven op een laag pitje blijven hangen?

PS. Tot en met woensdag 14 juli kun je nog mee doen voor 180 excl. BTW, daarna wordt de prijs 250 excl btw.

Dit is inclusief alle sportlessen, online lessen, online samenwerkmomenten, dansjes, meditaties, en een nacht doorhalen (of jezelf 2 uurtjes slaap cadeau geven:).


Samen kom je verder!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *