Waarom optimisten géén succes hebben

Stockdale paradox mentaal contrasteren Jikkie Has Zakelijk Zelfvertrouwen

“Realisten hebben gelijk en optimisten hebben succes!” Wordt vaak gezegd.

Het klinkt logisch, maar het is niet waar… Uit een onderzoek bleek dat met name bedrijven die ‘positief denken’ hoog in het vaandel hadden staan juist significant vaker failliet gingen dan de ‘realisten’. Hoe komt dat?

En vooral… Wat werkt dan beter? Het is iets wat zelden genoemd wordt, maar wel veel impact heeft op het succesvol behalen van doelen. ‘Mentaal contrasteren’ wordt het genoemd. Maar wat is het? En hoe kun je het inzetten voor je bedrijf?

Laten we beginnen bij het begin: een Amerikaanse vice-admiraal, genaamd Jim Stockdale.

Stockdale-paradox

Amerikaanse viceadmiraal Jim Stockdale werd tijdens de Vietnamoorlog gevangen genomen en is gedurende acht jaren krijgsgevangene geweest. Hij is in die jaren vreselijk gemarteld. Terwijl vele anderen in zijn omgeving de hoop verloren en omkwamen, heeft hij het overleefd. Hoe kwam dat?

Hoe kwam hij het wel overleefde en de andere niet? Puur toeval? Als je zijn geschiedenis kent, dan weet je dat het geen toeval is. Waardoor kwam het dan wel? Jim Collins heeft dit de ‘Stockdale Paradox’ genoemd. Hoe kun jij dit principe toepassen in jouw business zodat je kans van slagen vergroot?

Op de vraag wie het niet overleefde zei Stockdale: “O, dat is gemakkelijk, dat waren de optimisten. Dat waren degenen die zeiden: “Met kerstmis zijn we vrij. En kerst kwam, maar niet de vrijheid waar ze op hoopten. En dan zeiden ze: met Pasen zijn we vrij. Maar Pasen kwam en ging, net als Thanksgiving en wederom Kerst. Zij stierven door een gebroken hart”.

Hun hoop op een goede afloop verdween en daarmee de hoop op overleven.

Optimistisch realisme

Moet je dan maar bij de pakken neer gaan zitten? Waar moet je dan in geloven? Vice admiraal Stockdale verwoordde het later als volgt:

‘Je moet nooit de overtuiging dat je uiteindelijk zult zegevieren – die je nooit mag verliezen – verwarren met de discipline om het hoofd te bieden aan de meest barre omstandigheden van je huidige realiteit, welke dat ook mogen zijn.’

Je mag dus wel hoopvol en optimistisch zijn, maar je moet ook de realiteit in de gaten houden wil jij je doel op lange termijn halen.

Mentaal contrasteren

Jaren later hebben Gabriele Oettingen en Peter Gollwitzer, experts op het gebied van motivatiepsychologie aan New York University hier verder onderzoek naar gedaan. Zij ontdekten dat je veel eerder je doelen haalt als je goed nadenkt over zowel waar je naar toe wilt (je doel) als wel rekening houdt met de obstakels waarmee je die dag geconfronteerd wordt. Dit is wat ze ‘mentaal contrasteren’ noemen.

En dit principe werkt niet alleen maar voor je business, maar ook bij maken van examens en zelfs relaties! Doe er je voordeel mee zou ik zeggen 😉

Oefening

Hoe pak je dit ‘mentaal contrasteren’ aan? Hoe kun je dit dagelijk gebruiken in je business?

Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Wat is je doel voor vandaag (Max 3)?
  2. Wat is vandaag de meest waarschijnlijke belemmering bij het bereiken van je doelen? Schrijf deze op.
  3. Bedenk vervolgens: wat is mijn ‘als/dan’-noodplan om hier mee om te gaan?

Een voorbeeld: stel je doel is een blogartikel te schrijven. De grootste belemmering voor die dag is je vermoeidheid; je zit die dag wat lager in je energie.

Bedenk vervolgens wat je kunt doen, als dit gebeurt. Bijvoorbeeld: als ik moe wordt, neem ik een korte pauze, en haal ik een paar keer diep adem, of dans ik op mijn favoriete nummer, of ren ik even de trap op en af, noem maar op.

Dus blijf positief naar de toekomst en realistisch in het nu. Hierdoor wordt je minder afgeleid door kleine tegenslagen en kun je je grote doel voor ogen houden. Hoe tegenstrijdig dit dus ook klinkt.

Hierdoor blijf je je focussen op de toekomst, maar houd je tevens rekening met mogelijke saboteurs op korte termijn.

Nuttig? Waardevol? Laat het mij hieronder in de comments weten!

Bronnen:

Oettingen, G. (2014). Rethinking Positive Thinking: Inside the New Science of Motivation. New York: Penguin Random House.

C. W. Von Bergen, Ph.D. Martin S. Bressler, Ed. D. (2017).How managers use the Stockdale Paradox to balance “the now and the next”.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *