Je expertstatus claimen: hoe dan?

Claim je expertstatus wordt er vaak geroepen. En uiteraard heeft het claimen van je expertstatus en autoriteit zijn voordelen: je bent meer zichtbaar, kunt beter tarieven vragen, je krijgt gemakkelijker en meer klanten, een betere beloning, leuker werk, kortom verstandelijk gezien is het slim om je expertstatus te claimen.

Maar jezelf een expert noemen is vaak nog wel een dingetje: anderen zijn beter, er zijn er al zoveel, ik voel me nog geen expert, noem maar op.

Vaak komen dan de excuses: iedereen noemt zich tegenwoordig een expert, daar moet ik toch eerst een (wetenschappelijke) opleiding voor hebben? Of (nog) een diploma hebben voordat ik dit mag zeggen of mijn expertstatus of autoriteitsstatus kan claimen, ik moet eerst nog ervaring op doen, etc. etc.

Hoe zorg je er dan voor dat je jezelf niet langer klein houdt én toch je expertstatus claimt en jezelf als autoriteit gaat zien? In dit artikel met video deel ik 2 heel praktische tips met je die ik onlangs ook aan een klant heb gegeven. Hatseflats, helemaal gratis voor jou!

Bekijk hieronder de video of lees verder onder de video welke 2 praktische tips (+ concrete oefening) dit zijn waardoor je een relaxter perspectief krijgt en gemakkelijker uit de kast durft te komen als expert ;).

Mijn expertstatus claimen: het voelt niet goed…

Laatst was ik in gesprek met een klant en zij zei van “Ja Jikkie, ik weet dat de expert staat zo erg belangrijk is maar ik voel me eigenlijk helemaal geen expert, er zijn anderen die zijn er veel beter, dan moet ik mezelf een expert noemen? Ik snap de theorie wel maar het voelt voor mij nog niet goed”.

En ik snap het dat je dat denkt. Er zijn zeker anderen die ook goed of misschien zelfs nog wel beter zijn. Of ben je voor je gevoel er nog niet klaar voor. Dit onzekere gevoelt wordt veroorzaakt omdat jij jezelf vergelijkt met andere experts. Die al veel verder zijn. Al veel langer bezig zijn. Hun expertstatus beter laten zien online en zichzelf beter als autoriteit profileren.

Oefening om je expertstatus gemakkelijker te claimen

Maar wat als je jezelf eens vergelijkt met…. Een potentiële klant? Hiervoor heb ik een eenvoudige oefening voor je waardoor je je beter voelt om je expertstatus te claimen.

Aan mijn klant vroeg ik: “Als je kijkt naar jouw kennis en ervaring; waar sta je dan op een schaal van 1 tot 10?” Zij zei: ‘nou ik weet er best wel wat vanaf. Ik ben goed in mijn vak, mijn klanten zijn super tevreden. Nou, welk cijfer zou je het geven? Nou ja ik zou het wel een 8 geven qua kennis en ervaring die ik heb’. Kijk, een mooi resultaat!

Ik zei oké, en waar staan jouw klanten dan qua cijfer qua kennis en ervaring? Ze denkt even na en zegt dan: ik denk eigenlijk een 3, 4 maximaal een 5. Dus eigenlijk weten je klanten veel minder over het onderwerp dan jij. Hun kennis uitgedrukt in cijfers, geeft aan dat zij gemiddeld een vier staan op een schaal van 1 tot 10. En jij staat op een 8. En jij durft jezelf geen expert te noemen?

Ze zag in één keer wel in dat ze veel meer kennis en ervaring had dan een klant. En dus dat ze hen eigenlijk dat ze hun enorm goed kon helpen. Dat ze in de ogen van haar klanten wél een expert was.

Waar sta jij qua kennis en ervaring en waar staat jouw doelgroep qua cijfer op een schaal van 1 tot 10? Kijk eens hoe groot die kloof is… Jij bent een expert in de ogen van je doelgroep: claim dus je expertstatus voor hun!

Ander perspectief om je expertstatus te claimen

Mocht je jezelf nog steeds geen expert durven noemen, zeg dan dat je expertise hebt in…[noem je vakgebied], je hebt expertise op het gebied van …[vakgebied], of je kunt zeggen ‘ik ben gespecialiseerd in…’. Dan vermijd je het woord ‘expert’ wat voor jou misschien nog te heftig is.  

Kortom, vind jij het woord expert, expertstatus, of autoriteit nog lastig om daar voor te gaan staan, mis je daar het zelfvertrouwen in; kijk dan eens waar je staat qua kennis op een schaal van 1 tot 10 en waar staan jouw klanten qua kennis? Vergelijk jezelf niet met andere experts en ‘wie het meeste weet’, maar zie jezelf als expert in vergelijking met je klanten. En kijk anders voor jezelf hoe je het wel kunt benoemen in zin van expertise of gespecialiseerd in.

Deel hieronder waar jij staat qua kennis en ervaring op een schaal van 1-10 en waar jouw klant/doelgroep staat qua kennis op een schaal van 1-10.

Wil je méér?

Vond je dit waardevol en wil je meer? Abonneer je op mijn YouTube-kanaal voor meer praktische tips op het gebied van succes, zichtbaarheid en meer zelfvertrouwen. Want als jij niet 100% in jezelf gelooft, dan doet een ander het ook niet…

Lees je liever? Bekijk mijn blog of bestel mijn boek ‘Zakelijk Zelfvertrouwen – Durf Succesvol te zijn’ via deze site voor een gepersonaliseerd berichtje of bestel het bij je lokale boekhandel, bol.com of managementboek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *