Definitie zelfvertrouwen: de 2 pijlers volgens de wetenschap?

Een gebrek aan zelfvertrouwen is een veelvoorkomend probleem. Wat is volgens de wetenschap de definitie zelfvertrouwen? Hoe ontdek je de oorzaak van een gebrek aan zelfvertrouwen, en vooral: wat kun je zelf DOEN om meer zelfvertrouwen te krijgen?

Als ondernemer ben je goed in je vak. Jarenlange ervaring, de nodige diploma’s, voor een vraag mogen ze jou ’s nachts zo wakker maken. Maar als het aankomt op bijvoorbeeld zichtbaarheid en acquisitie… Je weet dat het belangrijk is voor je bedrijf, maar gevoelsmatig houdt ‘iets’ je tegen.

Just do it?

Vaak wordt gezegd: just do it! Geloof in jezelf! Eerst nog maar eens goed over nadenken voordat je in actie komt, denk je.

Je bent zeker niet de enige. Onderzoek van de KVK onder 105.000 ondernemers laat zien dat maar liefst 66% van de ondernemers behoefte heeft aan zákelijk zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen is een belangrijke succesfactor als ondernemer; nog belangrijker dan je achtergrond, je kennis en zelfs belangrijker dan de ambities die je hebt.

Maar wat is de definitie van zelfvertrouwen? Een geloof in je zelf? Vertrouwen hebben in jezelf? Hóe doe je dat dan precies? Kan de wetenschap hier iets nuttigs over zeggen waar je concreet wat mee kunt?

Gelukkig wel! Vanaf de jaren tachtig is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar zelfvertrouwen; het is zelfs jarenlang een van de belangrijkste onderwerpen in de psychologie geweest. De teller staat nu op ruim 35.000 onderzoeken over dit onderwerp.

Definitie zelfvertrouwen

Er is lang gesteggel geweest binnen de wetenschap over wat zelfvertrouwen precies is, uiteindelijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat zelfvertrouwen bestaat uit 2 pijlers, hier komen ze.

Definitie zelfvertrouwen

Definitie zelfvertrouwen Z=W+V

De eerste pijler van zelfvertrouwen is Waardigheid

Waardigheid gaat over het gevoel dat je over jezelf hebt, over hoe je over jezelf dénkt. In de psychologie zijn er diverse woorden voor dit gevoel: eigenwaarde, zelfliefde, zelfrespect, zelfwaardering.

Mensen met een beneden gemiddelde waardigheid denken vaker negatief over zichzelf en twijfelen vaker aan hun toegevoegde waarde. Zitten ze wel op mij te wachten? Mág jij succesvol zijn of moet je daar hard voor werken? Ben je bang om kritiek te krijgen als je meer zichtbaar wordt? Wil je wel acquisitie doen, maar ben je bang om te lopen leuren, waardoor je heel voorzichtig bent in acquisitie?

Tweede pijler van zelfvertrouwen is Vaardigheid

Vaardigheid gaat kort gezegd over hoe goed je in iets bent. Vaardigheden uiten zich in meetbaar gedrag en resultaat: hoe goed ben jij in je vak, in onderhandelen, in jezelf laten zien? Hoe goed kun jij in actie komen, gemotiveerd blijven en doorzetten net zo lang totdat het lukt, rekening houdend met tegenslag? Vaardigheden zijn prima te trainen. Hoe goed ben jij als ondernemer in acquisitie? Weet jij welke vragen je moet stellen in een verkoopgesprek? Weet jij hoe je met bezwaren om gaat? Vaardigheden is iets wat je prima kunt trainen.

Om vol zakelijk zelfvertrouwen in actie te komen, moeten deze 2 pijlers van vaardigheid en waardigheid in balans zijn. Je moet zowel over voldoende vaardigheid beschikken wat betreft acquisitie of zichtbaar worden als wel dat je positief over jezelf denkt.

Waar ontbreekt het jou aan?

Nu je deze 2 pijlers weet, kun je ook heel snel onderzoeken waar het bij jou aan ontbreekt, waardoor je niet in actie komt. Mis je een bepaalde vaardigheid als ondernemer? Of heb je een lage eigenwaarde waardoor je niet in actie durft te komen? Weet je het niet precies? Test hier je zakelijk Zelfvertrouwen!

De definitie zelfvertrouwen geeft duidelijkheid waar je aan mag werken. Een voorbeeld: Monique belde dat ze binnenkort een verkoopgesprek had. Of ik even met haar mee kon kijken en wat laatste puntjes op de i kon zetten zodat ze goed beslagen ten ijs zou komen tijdens dat gesprek. Waar Monique dacht dat ze nog wat technieken (vaardigheden) nodig had om zelfvertrouwen te voelen, kwam in het gesprek naar voren dat ze bang was ‘verkoperig’ over te komen.

In plaats te werken aan Vaardigheid, mocht ze gaan werken aan haar Waardigheid! Wat er écht aan de hand was, was dat ze wilde niet lopen leuren en was ze bang om kritiek te krijgen en afgewezen te worden. Het aanleren van (nog meer) vaardigheden zou haar zelfvertrouwen niet vergroten wat betreft acquisitie. Ze had een probleem met haar eigenwaarde, niet met haar vaardigheden! Door te werken aan haar gedachtes en haar eigenwaarde kreeg ze wel voldoende zelfvertrouwen om het gesprek aan te gaan: met succes!

Eigen ervaring als ondernemer

Het kan zijn dat je zowel aan je vaardigheid als wel je waardigheid mag werken. Toen ik in 2011 startte als zelfstandig ondernemer miste ik concrete ondernemersvaardigheden zoals: hoe kom ik klanten, hoe doe ik acquisitie? Maar ik mocht ook nog werken aan mijn waardigheid. Diep van binnen had ik maar liefst 14 belemmerende overtuigingen: wie zit er nu op mij te wachten, je bent nog maar een groentje, anderen zijn veel beter, straks val ik door de mand, straks word ik heel succesvol/ ga ik failliet….

Waar voel jij je onzeker over als ondernemer? Ligt het aan je vaardigheid? Ga dan naar het ondernemersklankbord.

Mag jij voornamelijk nog werken aan je waardigheid? Lees dan het boek ‘Zakelijk Zelfvertrouwen – Durf succesvol te zijn’ of doe mee aan het 12 wekenprogramma ‘Word de Baas in je HOOFD-kantoor

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *